Miksi BCDC on tärkeä kahden akun järjestelmissä
Kun kytketään kaksi akkua suoraan yhteen, niiden on oltava samaa akkukemiallista tyyppiä, mutta tästä huolimatta niiden napajännitteet ja varaustilat ovat harvoin tismalleen sama. Suuri napajännitteiden ero akkujen välillä tarkoittaa suurta virtaa yhteenkytkettäessä, kun napajännitteet pyrkivät tasoittumaan.
Mikään ei kuitenkaan rajoita tasoittumisvirtaa:
- Akkuja käytettäessä molemmat purkautuvat samaa tahtia ja ilman rajoituksia. Tämä johtaa useinmiten siihen, että akut ovat tyhjiä ja ne eivät riitä ajoneuvon käynnistämiseen.
- Jos toisessa akussa on huomattavasti korkeampi varaustaso kuin toisessa, aiheutuu niiden yhteen kytkemisestä suuri virtapiikki, joka tuottaa paljon lämpöä ja voi siten vaurioittaa akun sisäistä rakennetta. Tämä myös lyhentää akun käyttöikää.
- Molempien akkujen syväpurkautuminen ei pelkästään estä ajoneuvon käynnistymistä, vaan se myös heikentää akkujen suorituskykyä ja käyttöikää.
- Mikään ei hallitse apuakun purkautumista ajoneuvon ollessa tyhjäkäynnillä, eli apuakun runsas kuormittaminen saattaa tyhjentää myös käynnistysakun.
- Apuakun varaustaso ei voi koskaan olla korkeampi kuin käynnistysakun varaustaso.
DC-DC -laturi hallitsee käynnistysakun ja apuakun välistä suhdetta ja sen asentaminen akkujen välille poistaa yllämainitut ongelmat:
- DC-DC -laturi on nimensä mukaisesti laturi: se hallitsee suoraan akkujen välistä sähkövirtaa, eikä se tarvitse akkujen välille jännite-eroa toimiakseen.
- REDARC BCDC -laitteiden akkukemiatyyppi on valittavissa (oranssi johto) ja kullekin tyypille optimoidut latausprofiilit mahdollistavat myös kemialtaan erityyppisten akkujen käyttämisen yhdessä.
- Akkuja purettaessa käynnistys- ja apuakku kytkeytyvät irti toisistaan automaattisesti, kun esiasettettu jännitetaso saavutetaan. Tällä estetään käynnistysakun liiallinen purkaminen ja siten varmistetaan ajoneuvon käynnistyminen.
- Apuakun latausvirta on hallittua, eli latausvirta ei ylitä akun kykyä ottaa sitä vastaan. Tällöin akun lämpörasitus pienenee ja käyttöikä pitenee.
- DC-DC -laturi pystyy lataamaan apuakun 100% varaustasoon.
- REDARC BCDC -laitteet tunnistavat moottorin käynnissäolon (sininen johto) ja valitsevat kyseiseen tilanteeseen optimoidun latausprofiilin.
Tutustu Redarc moniakkujärjestelmiin ja kaksoisakkulatureihin >>
Onko sinulla kysyttävää tuotteista tai palveluistamme? Ota yhteyttä ja autamme
sinua mielellämme
Lue lisää https://www.redarc.com.au/